Jesteś tutaj: Psychologicznie Jak sobie poradzić z jesienną depresją.

Jak sobie poradzić z jesienną depresją.

Jak obiecywałam oto wpis o tym jak radzić sobie z tzw. depresją jesienną.

Jeśli odkryliście u siebie obajwy ( dostępne w poprzednim poście ) i nie wiecie co z tym zrobić to zapraszam do przeczytania tego tekstu.

Wiadomo, że brak energii, nerwowość, melancholia nie są najfajniejszymi i najbardziej pożądanymi stanami ciała i ducha. 

 

Przedstawiam pomysły na to jak sobie z tym poradzić:

1. Dobrze się odżywiaj.

Nie tylko w okresie jesienno-zimowym ważne jest dla naszego organizmu dostarczanie witamin i prawidłowe odzywianie.Jednakże w tych sezonach jest ono szczególnie ważne dla naszego organizmu. Witaminy nie tylko wzmocnia nasz organizm, ale także  będą nas wspomagać energetycznie. Bez witamin ani rusz! Korzystne działanie wykazują także tłuszcze nienasycone. Kwasy tłuszczowe omega-3 przeciwdziałają rozwojowi depresji, dlatego też produkty będące ich źródłem (ryby, oleje, orzechy, ziarna) powinny często gościć na naszych stołach. Ponad to nasz coodzienny jadłospis powinien zawierać produkty będące źródłem białka (pełnowartościowego białka!). Bogate w białka są chude gatunki mięs, ryby oraz jaja. Dlaczego jest ono takie ważne? Ponieważ odpowiednia ilość tego składnika przyczynia się do produkcji dopaminy i noradrenaliny, które odpowiadają za utrzymanie i zwiększenie koncentracji. 

2. Ruszaj się.

Mimo mało sprzyjającej aury, bardzo ważnym elementem w walce z jesiennymi dolegliwościami jest codzienna (nawet niewielka)  porcja ruchu. Ruszając się - 20-30 min. dzienni, nie tylko wzmacniamy i dotleniamy nasz organizm, ale także dostajemy w bonusie porcję endorfin, ktore w czasie wysiłku fizycznego sie wydzielają. Jest to udowodnione nauko, że wysiłek fizyczny korzystnie wpływa na nasze samopoczucie ( zarówno fizyczne jak i psychiczne) .

3. Witamina D3

Kolejnym, równiez naukowo potwierdzinym sposobem na walkę z sezonową depresją jest przyjmowanie witaminy D3. Żyjemy w takim klimacie, że przez cześć roku jesteśmy pozbawienie dobroczynnych promieni słońca, a co za tym idzie nie syntetyzujemy wystarczającej dawki wit D3. Witamina ta jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania. Odpowiedzialna jest między innymi za absorpcję wapnia i fosforu z komórek, zapobiega usuwaniu wapnia z organizmu, a przez to za wzmacnianie kości oraz zębów, ponad to wspomaga także układ odpornościowy i chroni przed rozwojem niektórych nowotworów.

4. Zadbaj o zdrowy sen

Wysypianie się jest podstawą i to nie tylko w sezonie jesienno-zimowym. Mówi się, że sen jest najlepszym lekarstwem. Coś w tym jest!         Od tego czy się wysypiamy zależy  jak funkcjonujemy w ciągu dnia. Gdy jesteśmy niewyspani i przemęczeni to oczywiste jest, że nie mamy ani siły, ani chęci na codzienne obowiązki. Jesteśmy wtedy bardziej drażliwi, dopadają nas dolegliwości somatyczne jak np. bóle głowy. Przy jesiennej aurze z powodu braku światła słonecznego, brak energii zdecydowanie bardziej daje nam się we znaki. Dlatego tym bardziejmusimy zadbać nie tylko o odpowiednio większą dawkę snu, ale i o jego jakość. Przed snem dobrze jest przewietrzyć pokój. Nie zaleca się wystawiania na promieniowanie z urządzeń domowych takich jak komputer, telefon, czy tv. Pomocne w dobrej jakości snu za to,  mogą okazać się czytanie książki, herbatka z melisy, odpowiednio nawilżenie organizmu i pomieszczenia. Warto też pamietać, iż do prawidłowego funkcjonowania, nasz organizm potrzebuje około 7- 8 h/dobrę. 

5. Śmiej się

Nie bez powodu mówi się, że śmiech to zdrowie. Śmiejąc się czujemy sie lepiej ponieważ w naturalny sposób dpstarczamy sobie wtedy hormony szczęścia. Zastanów się więc co powoduje, że się uśmiechasz i wprowadź to do swojego codziennego reprtuaru. 

6. Spotykaj się z ludźmi.

Spotkania ze znajomymi poprawiają humor, pomagają oderwać myśli od problemów i najczęściej są odbierane pozytywnie. Nie ma zatem na co czekać. Spotkanie z przyjaciółmi czas zaplanować i zrealizować :).

7. Stare-Nowe hobby.

Większość z nas ma hobby i coś co go pasjonuje. Dobrym sposobm jest poświęcić trochę czasu i zaangażowania na swoją pasję. Jeśli nasze obecne zainteresowania wydają nam się nudne lub jeśli nie mamy jeszcze hobby to warto rozejrzeć się za czymś co mieści się w kręgu naszych zainteresowań. 

To są sprawdzone i potwierdzone naukowo sposoby na radzenie sobie z symptomami jesiennego przesilenia. 

A Wy macie jakieś sposoby na sezonowe obniżenie nastroju? Czekam na Wasze sposoby.

Coach Agnes